نوشته شده در 14 مرداد 1396، ساعت 07:07

فوق برنامه مدرسه ، چرایی و چگونگی

فوق برنامه مدرسه ، چرایی و چگونگی


معنایﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﯼ فوق ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭼﻴﺴﺖ؟
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﮐﻠﻮﺑﻬﺎ ، انجمن ها وﺳﺎﻳﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﻳﯽ ﮔﻔﺘﻪ می شود که بعد از ساعت های معمول درسی به دانش آموزان ارایه می شود
اﻳﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎ برای این است که دانش آموزان علاقه های ویژه خود را پی گیری کنند. قبل یا بعد از ساعت های معمول درسی یا در زمان زنگ های تفریح ( مثل زنگ تفریح ظهر که فرصت بیشتری در اختیار دانش آموزان است) صورت می گیرد. شرکت دانش آموز در این فعالیت ها به صورت داوطلبانه بوده که تحت نظر معلمان و مربیان و کارکنان مدرسه و گاهی دانش آموزان بزرگتر مدرسه انجام می گردد
منظور از فعالیت های فوق برنامه چبست؟
این فعالیت ها به دانش آموزان اجازه می دهد تا مهارت های بیشتری به دست آورند وبه آنان فرصت می دهد تا با دانش آموزان بیشتری دیدار کنند.و دوستی های تازه و بیشتری را
تجربه نمایند. همچنین شیوه سالم برای مشارکت دراجتماع را فرا بگیرند.
فعالیت های مکمل :
فعالیت مکمل : فعالیتی است که بر مبنای محتوی دروس یک موضوع درسی ، نظیر فارسی، علوم تجربی ، تعلیمات دینی و …. طراحی می شود. هدف فعالیت مکمل تعمیق یادگیری دانش آموز و ایجاد فرصت برای اندیشیدن درباره مفاهیم و تمرین مهارت هاست.
فعالیت فوق برنامه درسی:
فعالیت فوق برنامه درسی فعالیتی است که به منظور حفظ انگیزه و ایجاد چالش در یادگیرنده به منظور تجربه در فضای آزاد و در عین حال مرتبط با موضوعات درسی طرح می شود.
آنچه که ذکر شد؛ بخش مختصری از تعریف فعالیتهای فوق برنامه بود . حال با همان دید نقدگرایانه ، ببینم که برنامه ریزان و مجریان این فعالیت ها در مدارس ، چه مقداری به این تعریف توجه داشته ودر واقع این تعریف درعمل و اجرا دیده می شود.

فوق برنامه مدرسه ، چرایی و چگونگی

ویراستار مدرسه
14 مرداد 1396، ساعت 07:07۲۰ دقیقه مطالعه
فوق برنامه مدرسه ، چرایی و چگونگی


معنایﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﯼ فوق ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭼﻴﺴﺖ؟
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﮐﻠﻮﺑﻬﺎ ، انجمن ها وﺳﺎﻳﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﻳﯽ ﮔﻔﺘﻪ می شود که بعد از ساعت های معمول درسی به دانش آموزان ارایه می شود
اﻳﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎ برای این است که دانش آموزان علاقه های ویژه خود را پی گیری کنند. قبل یا بعد از ساعت های معمول درسی یا در زمان زنگ های تفریح ( مثل زنگ تفریح ظهر که فرصت بیشتری در اختیار دانش آموزان است) صورت می گیرد. شرکت دانش آموز در این فعالیت ها به صورت داوطلبانه بوده که تحت نظر معلمان و مربیان و کارکنان مدرسه و گاهی دانش آموزان بزرگتر مدرسه انجام می گردد
منظور از فعالیت های فوق برنامه چبست؟
این فعالیت ها به دانش آموزان اجازه می دهد تا مهارت های بیشتری به دست آورند وبه آنان فرصت می دهد تا با دانش آموزان بیشتری دیدار کنند.و دوستی های تازه و بیشتری را
تجربه نمایند. همچنین شیوه سالم برای مشارکت دراجتماع را فرا بگیرند.
فعالیت های مکمل :
فعالیت مکمل : فعالیتی است که بر مبنای محتوی دروس یک موضوع درسی ، نظیر فارسی، علوم تجربی ، تعلیمات دینی و …. طراحی می شود. هدف فعالیت مکمل تعمیق یادگیری دانش آموز و ایجاد فرصت برای اندیشیدن درباره مفاهیم و تمرین مهارت هاست.
فعالیت فوق برنامه درسی:
فعالیت فوق برنامه درسی فعالیتی است که به منظور حفظ انگیزه و ایجاد چالش در یادگیرنده به منظور تجربه در فضای آزاد و در عین حال مرتبط با موضوعات درسی طرح می شود.
آنچه که ذکر شد؛ بخش مختصری از تعریف فعالیتهای فوق برنامه بود . حال با همان دید نقدگرایانه ، ببینم که برنامه ریزان و مجریان این فعالیت ها در مدارس ، چه مقداری به این تعریف توجه داشته ودر واقع این تعریف درعمل و اجرا دیده می شود.